Weekendje Moshi & Nachtshiften - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Jente Heylen - WaarBenJij.nu Weekendje Moshi & Nachtshiften - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Jente Heylen - WaarBenJij.nu

Weekendje Moshi & Nachtshiften

Blijf op de hoogte en volg Jente

11 April 2014 | Tanzania, Arusha

Zaterdag moesten we vroeg opstaan want we vertrokken om 7 uur met de bus naar Moshi. Een vrijwilliger van projects abroad had een gids geregeld die ons ging rondleiden door Moshi. We vertrokken vanuit Arusha voor een opgepropte busrit van 2 uur. Wanneer we is Moshi aankwamen namen we een dala dala naar het startpunt van de Kilimanjaro. Hier hebben we wat rondgekeken en foto’s genomen. Nadien zijn we naar een plaatselijke koffieplantage geweest. De gids liet ons zien hoe de bonen groeide en nadien hebben we zelf verse koffie mogen maken. Hij heeft ons een lied aangeleerd dat we moesten zingen terwijl we de koffiebonen aan het pletten waren. Na de koffieplantage zijn we gaan lunchen. Nadien zijn we al wandelend vertrokken naar de grotten. Dit zijn grotten waar de chagga zich verstopten voor de masaai stammen. Ze leefde met +/- 300 gezinnen in 1 grot van een aantal m². De gids gaf een rondleiding terwijl we in de grotten zaten. Als laatste van de dag zijn we naar de ndoro watervallen gegaan. Om hier te geraken moesten we eerst 150 trappen naar beneden. Het begon juist te regenen toen we vertrokken dus de trappen waren zeer glad. De watervallen waren super mooi en we hebben hier dan ook heel wat foto’s getrokken. Uiteindelijk moesten we de 150 trappen terug naar boven. Na de watervallen zijn we werkelijk op trektocht geweest. We moesten door rivieren en onder bomen kruipen om uiteindelijk bij het Changa museum aan te komen. Een hele belevenis. In de avond zijn we met zijn alle naar een Italiaans restaurant gegaan. Iedereen was moe van de dag dus we zijn snel gaan slapen. De volgende dag was iedereen doodop. Niemand had goed geslapen. Ons hotel was pal in het centrum van Moshi waardoor er de hele nacht geluid was. Na een lekker ontbijt hebben we een tuck tuck genomen naar de warmwaterbronnen. Een tuck tuck is een klein overdekt brommertje met 3 wielen waar je max met 3 ik kan. Omdat we met 12 waren hadden we er 4 nodig. De bestuurders kenden elkaar allemaal en het leek wel alsof ze aan het racen waren. Wanneer we aankwamen bij de warmwaterbronnen waren we allemaal zeer enthousiast om te gaan zwemmen. Het water zag hel blauw en het was er zeer mooi. We zijn ongeveer 2 uur aan de warmwaterbronnen geweest. Na de warmwaterbronnen zijn we naar huis vetrokken. Eerst terug met een tuck tuck en nadien de helse busrit. Wanneer we thuis kwamen hebben we nog snel kunnen douchen en nadien viel de elektriciteit uit. We zaten 3 dagen zonder, nu hebben we pas echt ondervinden wat het afrikaanse leven is. Dineren by candle light.

Tijdens de nachtshiften deze week hebben we niet zoveel bevallingen kunnen doen. We hebben wel voor de eerste keer een doodgeboorte gehad. Zelfs 2 op dezelfde nacht. Nathalie deed de bevalling waardoor het voor haar het moeilijkste was. De vrouwen kunnen zich zo sterk houden. De moeder van de baby heeft geen traan gelaten. Wanneer ik de baby moest wegen en inwikkel in een kanga had ik het toch wel eventjes moeilijk. We weten niet exact waarom de baby gestorven was, maar we vermoeden dat het al een aantal dagen dood was. Tijdens onze 2e nachtshift was er ook een vrouw die steeds wegliep van de verloskamer. In het begin had de vrouw kledij aan maar nadien liep ze naakt weg. De vroedvrouwen moesten steeds de security bellen om te vrouw terug naar de verloskamer te brengen. Uiteindelijk hebben ze de vrouw een infuus gegeven in de hoop dat ze niet meer zou weglopen. Dit was dus geen oplossing want de vrouw trok gewoon haar infuus uit. Ze werd steeds zotter tot ze op een bepaald moment een mes van tafel nam en hier in het wild mee begon rond te steken. De vroedvrouwen hebben toen besloten dat we even niet meer de verloskamer mochten binnenkomen voor onze eigen veiligheid. Nadien heeft de vrouw iets gekregen waardoor ze kalmer werd. Uiteindelijk is de vrouw bevallen en naar postnatale gebracht.
In 1 van onze nachten stonden we buiten en kwamen er plotseling 2 masaai vrouwen met een baby in hun armen aangelopen. We wisten niet goed wat we moesten verwachten. De vrouw had redelijk veel doeken rond de baby waardoor we dachten dat het een grote baby was. Wanneer ik de baby wou aannemen voelde ik niets in de doeken zitten. Ik ben de verloskamer ingelopen en durfde niet meteen kijken. Elise had meteen een vroedvrouw erbij geroepen. Toen ik de doeken open deed, zag ik een heel kleine baby liggen dat af en toe kreunde. We vermoeden dat de baby 25 weken was. De baby is meteen naar de premature afdeling gebracht maar we denken dat de baby het niet gehaald heeft.

Vandaag hebben we voor het eerst zeer slecht weer gehad. Net België weer. Zeer grauwe lucht en heel veel regen. Hopelijk is dit morgen beter want dan gaan we terug naar Moshi. De dokter waar we bij logeren heeft hier een huis en wil ons een echte grote koffieplantage laten zien. Zondag neemt Izzy ons voor het eerst mee naar de kerk en gaan we nadien een weeshuis bezoeken.

Groetjes!!

• 15 April 2014 - 16:07

Lief Van Den Bossche:

Hier gaat alles terug gewoon zijn gangetje,met een goei valling van de airco van de vlieger zijn we gewoon terug aan het werk.
    Het begint daar wel in te korten voor jullie,als ik de laatste foto's zie,heb ik spijt dat we de watervallen van Moshi ook niet gedaan hebben,blijkbaar waren 7 dagen in Arusha toch nog niet genoeg.We zijn nu bezig met de foto's te selecteren om een album in mekaar te steken;niet gemakkelijk met méér dan 3000 prentjes!
    Wil je daar de groetjes doen aan alle bekenden en zeggen dat ze er nog moeten van genieten!!