Laatste stageweek - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Jente Heylen - WaarBenJij.nu Laatste stageweek - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Jente Heylen - WaarBenJij.nu

Laatste stageweek

Blijf op de hoogte en volg Jente

25 April 2014 | Tanzania, Arusha

Hallo iedereen,

Onze stage zit er op. Vandaag is onze laatste dag in het gastgezin en morgen vertrekken we op safari. We hebben nog een zeer leuke laatste stageweek gehad. Onze 3 laatste nachtshiften en 5 laatste bevallingen als student. In totaal heb ik 52 bevallingen gedaan. Mijn eerste bevalling van deze nachtshiften kan ik mij niet goed meer herinneren. Ik weet enkel dat het mevrouw haar eerste kind was en dat de bevalling zeer vlot is gegaan. Tijdens deze nachtshiften heb ik 2 bevallingen van een 6e kind kunnen doen. Omdat de vrouw al bijna volledig was, hield ik haar zeer goed in het oog. Ik heb zeker 1 uur op de vrouw zitten letten. Wanneer ik nog geen halve minuut uit de verloskamer was om iets tegen de rest te zeggen, was de baby al geboren. Ik heb zo snel mogelijk mijn steriele handschoenen aangedaan en de baby afgedroogd. De andere bevalling van het 6de kindje ging uiteraard even vlot. Dit is zeer tof om te doen. Mijn 2e bevalling was een primipara. De vrouw duwde heel goed waardoor de bevalling zeer vlot ging. Wanneer ik controleerde of mevrouw hechtingen nodig had, zag ik plotseling een dikke bloedachtige zwelling. Nadat ik alles klaar had genomen voor te hechten, zag ik dat deze dikker geworden was. Ik heb de vroedvrouw geroepen om te vragen of zei dit eens wou controleren. De vroedvrouw wist niet meteen of het een hematoom, cyste of gezwel was. De dokter is komen kijken en bevestigde dat dit een hematoom was. Hij zei dat de vroedvrouw eens goed op het hematoom moest duwen, met als gevolg dat dit helemaal opensprong en het bloed overal heen vloog. Nadien heb ik de vrouw nog moeten hechten. Dit was zeer moeilijk omdat er steeds bloed bleef stromen uit het hematoom waardoor het moeilijk was om te kijken waar ik moest hechten. Het is me uiteindelijk dan toch gelukt om de vrouw te hechten en naar postnatale te brengen. Mijn laatste bevalling hier in Tanzania, was een zeer vlotte. Wanneer ik de verloskamer binnenkwam, zag ik een puilende vochtblaas. De vrouw was aan het persen. Het enige wat ik tegen de vrouw heb gezegd is hema hema. Dit wil zeggen dat ze rustig in en uit moet ademen. Wanneer ik mijn handschoenen aanhad, heb ik meteen de vliezen gebroken. Ik vertelde de vrouw da ze mocht persen. Mevrouw heeft 1 keer moeten persen en het hoofdje was geboren. De rest volgde zeer snel. Mevrouw was niet gescheurd en kon nadien meteen naar de postnatale.

Wanneer we de laatste keer in het ziekenhuis vertrokken, was dit toch met een dubbel gevoel. Ik besefte dat ik hoogst waarschijnlijk nooit meer in dit ziekenhuis zou komen. De vroedvrouwen vertelde dat ze ons heel hard gingen missen. We waren echt een grote hulp en vonden het zeer tof dat we hier onze stage hadden gedaan. Langs de andere kant ben ik blij dat de stage er op zit en dat we eindelijk op vakantie kunnen vertrekken. Toch ga ik het ziekenhuis en de vriendelijke vroedvrouwen een beetje missen.

Gisteren zijn we nog eens voor de laatste keer naar de masaai markt geweest om souvenirtjes te kopen. Hier volgde een man ons de hele tijd. Na een tijd hebben we dan ook gevraagd dat hij ons niet meer wou volgen. Op de masaai markt is de tijd voorbij gevlogen waardoor we zeer snel moesten zijn omdat we om 7 uur hadden afgesproken met Fien en Shanah. Fien en Shanah kwamen bij ons op bezoek omdat het Elise haar verjaardag was. Na een gezellig hapje en drankje zijn we met zen alle naar viavia vertrokken. Dana en Jana wachtte hier op ons. We hebben Elise haar verjaardag zeer goed gevierd met als gevolg dat we vandaag allemaal een beetje hoofdpijn hebben.

Vandaag gaan we samen met Jana en Dana eten voor Elise haar verjaardag. Nadien zullen we vroeg gaan slapen want morgen moeten we zeer vroeg op staan om op safari te vertrekken. Eerst gaan we 4 dagen op safari, nadien verblijven we terug 4 dagen in Arusha en onze laatste week zal doorgaan in Zanzibar. We hebben er al zin in! Hopelijk wordt het weer wat beter want de laatste dagen heeft het hier al zeer hard geregend.

Groetjes!

  • 29 April 2014 - 20:50

    Hans En Lief:

    Allé vooruit de stage zit erop... en hoe was de safari??
    Veel beestjes gezien?
    We hebben van ulle ma al een berichtje gekregen dat de lodges tip top in orde waren.
    Een beetje beter dan ons tentenkamp.
    Nog even vertoeven in Arusha en dan verder naar het zonnige Zanzibar.
    Zalig niets doen en lekker genieten. Gelukzakken.
    Ondertussen is de fotoboek van Tanzania ook klaar. Het is de moeite. We hebben hem al elke dag bekeken.
    Doe ze nog de groeten in L'Oasis Lodge... Africa het blijft iets speciaals...

    Groeten,

    Lief en Hans

  • 02 Mei 2014 - 13:18

    Jinse:

    Joepie !!! Aftellen nu za :-).
    Bijna thuis, ik kijk er al naar uit !

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jente

Actief sinds 10 Feb. 2014
Verslag gelezen: 343
Totaal aantal bezoekers 11730

Voorgaande reizen:

28 Februari 2014 - 12 Mei 2014

Stage verloskamer in Tanzania

Landen bezocht: