Nieuwe week - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Jente Heylen - WaarBenJij.nu Nieuwe week - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Jente Heylen - WaarBenJij.nu

Nieuwe week

Blijf op de hoogte en volg Jente

19 Maart 2014 | Tanzania, Arusha

Donderdagavond zijn we voor het eerst naar Via Via geweest. Heel leuk om de cultuur en het dansen daar een beetje beter te leren kennen. Enkel spijtig dat het hard regende en de lichten een aantal keer uitvielen. Om 12 uur zijn we met 6 in 1 taxi naar huis gereden. Vrij krap dus.

Vrijdag was het Dirty day. Dit is een dag met projects abroad waar we allemaal samen een schooltje gaan bouwen in een masai village. Veel bouwen hebben niet kunnen doen. Om 8 uur ’s morgens hadden we afgesproken aan het projects abroad kantoor. Uiteindelijk zijn we om half 10 vertrokken. Omdat het hard geregend had, was het moeilijk om aan de masai school te geraken. De buschauffeurs waren vast beraden om er toch te geraken. In het begin leek alles vlot te gaan. Tot de bus voor ons uiteindelijk vast kwam te zitten waardoor we zelf moesten stoppen en ook vast zaten. Onze buschauffeur kon zijn bus er zelfstandig uitrijden maar de andere bus had hulp nodig. Nadat we een uur geduwd en gewacht hadden, zochten ze uiteindelijk naar een andere oplossing. We zijn in kleine groepjes met de jeep naar de masai school gebracht. Om 12:30u arriveerde we. Na maar een uurtje te kunnen werken, moesten we al terug vetrekken voor de lunch. Wanneer we terug aan de bus waren, zat deze nog steeds vast. Uiteindelijk zijn we allemaal met 1 bus naar de lunch gebracht. Wanneer we klaar waren met lunch vertelde ze ons dat de beide bussen terug gebruikt konden worden. We stonden op punt van vetrekken wanneer de bus nog snel een bergje op moest. Uiteraard kwam deze terug vast te zitten. Na nog heel wat trekken en duwen is de bus uiteindelijk kunnen vertrekken. Om 18u waren we terugaan het project abroad kantoor. Een zeer lange dag dus.

Zaterdag en zondag hebben we voornamelijk voor school gewerkt. Zondag in de namiddag zijn mama en papa aangekomen. Ik heb ze eerst een rondleiding bij mijn gastgezin gegeven en nadien zijn we met zijn alle naar shoprite gegaan. Hier hebben we gezellig iets gegeten en gedronken. Omdat er een nieuwe week startte, zijn we vroeg naar bed gegaan.

Maandag hebben we een dagshift gehad. Toen we aankwamen waren er heel wat vrouwen in arbeid. We waren vastberaden om veel bevalling te doen. Er moesten al snel vrouwen bevallen maar telkens als we aan de vroedvrouwen vroegen om een bevalling te doen, weigerde ze dit. We weten niet goed waarom. Uiteindelijk ben ik de enige die een bevalling heeft kunnen doen. Rond 12u zijn mama en Lief naar het ziekenhuis gekomen. We hebben ze een korte rondleiding door de afdelingen gegeven. Nadien zijn we gaan zwemmen in het hotel. Na het avondeten heeft een taxi ons naar huis gebracht. Het was een zeer gezellige avond.

Dinsdag hoopten we op meer bevalling omdat we maandag al zo weinig werk hadden gehad. Toen we op verloskamer aankwamen was er 1 vrouw in arbeid. Één vrouw in arbeid voor 6 studenten is niet zo ideaal. We hebben dan maar de opnames gedaan. Omdat er niemand in arbeid was, ging de dag zeer traag voorbij.

Vandaag was het ook niet zo druk op verloskamer. Enkel Elise en Nathalie hebben een bevalling kunnen doen. Na stage ben ik opnieuw naar het hotel gaan zwemmen. De rest ging namelijk naar het snake park wat niet zo mijn ding is.

Morgen hebben we de laatste dag stage van de week. Vrijdag gaan we met zen alle naar het National park van Arusha. Hopelijk zien we al een groot deel van de big 5.