Hujambo! - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Jente Heylen - WaarBenJij.nu Hujambo! - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Jente Heylen - WaarBenJij.nu

Hujambo!

Blijf op de hoogte en volg Jente

26 Maart 2014 | Tanzania, Arusha

Hallo iedereen, er is weer een week voorbij gevlogen. Donderdag was het mijn beurt om nog een keer een bevalling te doen. De bevalling ging zeer vlot. Tijdens de dagshiften moeten we echt 'vechten' voor bevallingen. We staan met ongeveer 8 vrijwilligers die allemaal graag een bevalling willen doen. We hebben geluk dat we nachtshiften mogen doen waardoor we er veel meer kunnen doen. Nadat onze shift in het ziekenhuis er op zat zijn we nog een keer gaan zwemmen in het hotel. We profiteerden er zoveel mogelijk van nu we de kans hadden. Nadien zijn we gezellig samen iets gaan eten. Het westerse eten kan hier echt smaken.

Vrijdagmorgen stond er om 8:30u een jeep klaar om te vertrekken naar het national park van Arusha. Het was een zeer leuke dag. We hebben veel verschillende dieren gezien, voornamelijk apen. De natuur is hier wondermooi. Het was nog eens aangenaam om niet enkel uitlaatgassen te ruiken. De jeep was zeer ruim waardoor we allemaal goed zicht hadden. Tijdens de middag waren we aan het picknicken terwijl er ineens een giraf voorbij kwam gewandeld. De normaalste zaak hier in het national park. We hebben zo dicht bij de dieren kunnen staan. Enkel de apen zijn zeer snel om te fotograferen. Het was een zeer mooie dag en we hebben er heel hard van genoten.

Zaterdag hadden we met zijn alle afgesproken om naar een masai markt te gaan. Dit zijn allemaal kleine winkeltjes van +/- 4m² tegen elkaar. In elk winkeltje kan je ongeveer hetzelfde krijgen. Natuurlijk wil elke winkeluitbater dat je binnengaat in zijn winkel. Zeer vermoeiend dus. We hebben dit 2uur kunnen volhouden maar dan waren we super moe. We zijn dan maar gaan zwemmen. Mijn ouders vertrokken namelijk zondag op safari voor 6 nachten. Een laatste keer profiteren. Na een gezellige avond zijn we met de taxi naar huis gegaan.

Zondag was een rustige dag en hebben we niet zo veel gedaan. Enkel wat gewassen, voor school gewerkt en naar de winkel gegaan.

Maandag en dinsdag hebben we zeer vermoeiende nachtshiften gedaan. De 1e nacht was ik een beetje ziek en de 2e nacht hebben we bijna niet stil gezeten. Ik hoopte door deze 2 nachten mijn 40 bevallingen te halen. Dit is nog niet gelukt. De teller staat op dit moment op 38. Nog 2 te gaan dus. Maandag nacht heb ik 3 bevalling gedaan. Ze verliepen alle 3 zeer vlot. De 2e was de leukste want dit was een stuit bevalling. Elise riep mij omdat het mijn beurt was om een bevalling te doen. Wanneer ik mijn handschoenen aandeed, kwam de vroedvrouw vertellen dat het een stuit was. Het ging allemaal zo snel, we hadden niet veel tijd om na te denken. Wanneer ik uiteindelijk mijn handschoenen aanhad, was de baby al bijna volledig geboren. Ik moest enkel de baby nog bij zijn stuit nemen en op de mama haar buik draaien. De geboorte ging zeer vlot. Dinsdagnacht verliepen de bevallingen allemaal wat moeilijker. Het leek alsof alle vrouwen veel langer persten. Tijdens deze nachtshiften heb ik voor de eerste keer een aantal hechtingen uitgevoerd. Dit is niet simpel omdat de vrouwen door de pijn snel hun benen dicht doen, wat zeer normaal is. Omdat de bedden hier zo laag staan, is dit zeer pijnlijk voor mijn rug. De vroedvrouwen beginnen ons beter te kennen waardoor we al veel meer dingen zelfstandig mogen uitvoeren. Enkel de vaginale onderzoeken voeren ze liefst zelf uit. Dit is jammer want deze willen we allemaal graag oefenen. Op een bepaald ogenblik stonden we helemaal alleen in de verloskamer met 4 vrouwen in arbeid en 1 vrouw die aan het bevallen was. Na 2 nachten waren we doodop en hebben we ons zelf beloond om een taxi naar huis te nemen.

Vandaag was er een medical workshop met projects abroad. Hierbij hebben we uitleg gekregen over wat we morgen moeten doen. Morgen gaan we op medical outreach. We gaan met alle medische vrijwilligers en een plaatselijke dokter hulp verlenen in een masai dorp. Het zal een drukke dag worden.

We zitten al in de helft van onze stageperiode. De tijd vliegt hier voorbij en we willen nog zoveel doen. We hebben hier de tijd van ons leven!

Groetjes


  • 27 Maart 2014 - 15:54

    Hanne:

    Wow!! Dat is zo ongeveer de allereerste foto die ik zie van ons Christeltje!! En eum... ik dacht dat open topjes daar verboden waren?! ;)
    Amai Jente, het klinkt allemaal ongelooflijk spannend en leuk daar. En die 2 bevallingen die je nog moet doen, zullen ondertussen ook al wel in orde zijn.
    Ik wens je nog de tijd van je leven maar inderdaad: geniet ervan zo lang het duurt want eens over de helft is bijna weer naar huis!
    Have fun!!!

  • 29 Maart 2014 - 12:35

    Ing:

    Hoi Jente,

    Deze week nog iets van Arusha op tv gezien. Moest aan jullie denken, raar hé.
    Al 38 bevallingen gedaan, die 2 zullen ondertussen ook al wel gebeurd zijn zeker.
    Mama en papa zullen ook wel genieten van hun safari. Tis inderdaad snel, al over
    de helft. Maar das altijd zo als je geniet. Dus geniet maar dubbel zo hard nu want
    voor je het weet zit je al trug op de vlieger. Groetjes aan mama en co als je ze
    nog eens ziet.

    grtjs Ing

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jente

Actief sinds 10 Feb. 2014
Verslag gelezen: 254
Totaal aantal bezoekers 11735

Voorgaande reizen:

28 Februari 2014 - 12 Mei 2014

Stage verloskamer in Tanzania

Landen bezocht: